Åsanepodden:
Skapte Takstein på gutterommet
Helge Jordal & Co. forfører Åsane Kulturhus og det bygges Takstein på gutterommet. Både veletablerte artister får et gjensyn med sitt kjære publikum, mens to 15-åringer inspireres av stort og lokalt Åsane-band. Musikken blomstrer opp igjen i Åsane etter pandemien!
I ukens utgave av Åsanepodden handler om musikk, og vi har vært å snakket med Helge Jordal, Berit Håpoldøy og Lars Hammersland. De vendte tilbake til Åsane kulturhus med å ta publikum med tilbake til Norges utvandringstid på 1800-1900-tallet.
- Nå reiser de fra Grekerland, Syria og Midt-Østen, forteller Helge Jordal og trekker en parallell mellom innvandring til Norge nå og utvandring fra Norge da.
- De flykter fra krig nå, mens før flyktet vi fra dårlige kår, tilføyer Lars Hammersland.
De er veldig glad for å kunne vende tilbake til publikum og forhåpentligvis etterlate seg et inntrykk.
- Vi føler budskapet er viktig og vi vil gjøre noe meningsfylt, sier Berit Håpoldøy.
Takstein bygget på gutterommet
Med et noe annerledes budskap enn Helge Jordal & Co., finner vi to 15-åringer som kaller seg Takstein. I løpet av pandemien har de funnet sammen på Åstveit ungdomskolen og gitt ut låter på Spotify. Alt gjort fra gutterommet.
- Låtene er skrevet fra ekte hendelser, forklarer Isak Yri Gullaksen og viser til guttenes egne liv.
Et eksempel på dette finnes i sangen "Sjefen fra Helvete", som kan høres avslutningsvis i ukens episode av Åsanepodden.
- Da jeg sluttet i jobben min måtte jeg skrive en sang om sjefen, forteller Jonas Selvik Opstvedt.
Inspirert av Vinskvetten
En stor inspirasjonskilde til spesielt den kommende EP-en til Takstein er Vinskvetten.
- Vi har vokst opp med Vinskvetten, sier Gullaksen, så vi har hentet mye inspirasjon derfra.
- Både humoren og det som kan minne om Vinskvetten-tema kan du høre der, legger Opstvedt til.
Sjangermessig synes guttene det er vanskelig å kun plassere de i én sjanger.
- Hvis du skal plassere oss i én sjanger, blir det rock. Men du kan godt legge til blues, funk og litt reggae.
