Lokalavis for Åsane og omegn!
  • Christine Ødegaard skriver om oppveksten i Åsane, og mener det er på høy tid at bydelen får frem de blå og grønne kvalitetene den faktisk har. (Foto: Privat)

Leserinnlegg:

Åsane - min barndoms bydel

Jeg husker nærheten til folk og liv, blomster i veikanten, og de mange idylliske stedene, skriver Christine Ødegaard om oppveksten i Åsane.

Som barn og ung i Åsane var sykkel det beste fremkomstmiddelet. Jeg bodde i Haukedalen, gikk på Ulsetskogen skole, og besøkte besteforeldre på Liarinden. Åsane senter var også ofte målet for en tur. Jeg kan ikke huske at jeg følte meg utrygg på sykkel. Derimot husker jeg nærheten til folk og liv, blomster i veikanten, og de mange idylliske stedene. Haukedalselven var en perle som jeg gikk eller syklet forbi på vei til ungdomsskolen hver dag. De få gangene jeg tar turen forbi der nå syns jeg den ser nokså overgrodd og mishandlet ut. Og så er det Dalaelven som renner gjennom Åsane senter. Den kommer lite til syne slik senteret er bygget opp, men her kan det padles i rør under den grå bygningsmassen. En perle som er usynlig for de fleste.

Haukedalselven var en perle som jeg gikk eller syklet forbi på vei til ungdomsskolen hver dag.

For en tid tilbake ble jeg med i en facebookgruppe som heter ÅsaneSiden. Debatten gikk høyt om bybanen, og jeg ville ta bydelen litt på pulsen. Vil ikke Åsane ha bybane? Hva slags byutvikling ønsker man seg egentlig? På den omtalte siden var det i vinter noen som la ut en dronefilm over Åsane senter med omgivelser. Et par tusen parkeringsplasser, og store kjøpesenterbygg, pluss noen idrettshaller, sett fra luften. Det var ikke et spesielt pent syn. Bilvennlig ja, menneskevennlig, nei. Byutviklingen i Åsane har over lang tid vært basert på at alle skal ha hver sin bil. Det er spredt bebyggelse, noe som også gir kvaliteter. Jeg var selv veldig glad i å bo landlig, med hage og skog i nærheten. Det som er mindre greit er at alle veier man har bygget i all hovedsak er bygget for bil, ikke for folk som går eller sykler. Dermed går utviklingen mer og mer i retning av at det er utrygt/kjipt/vanskelig å gå eller sykle når man skal noe sted, og bilen foretrekkes. 

Mitt ønske for Åsane er at de som vokser opp der fremover også kan velge å sykle eller gå trygt for å komme seg rundt. Med det er det ikke sagt at alle SKAL gå eller sykle, det er en misforståelse. Noen trenger bil, av ulike grunner. Men jeg skulle ønske at de som styrer Åsane senter, Horisont, Åsane Arena, og sikkert flere, hadde sett verdien av mer kollektiv og sykkel og mindre bilbasert utvikling. At mer areal kan tilbakeføres til folk og natur fremfor mer asfalt. At den fine elven kunne få komme frem i lyset og blitt en del av omgivelsene, fremfor å legges i rør. 

Mitt ønske for Åsane er at de som vokser opp der fremover også kan velge å sykle eller gå trygt for å komme seg rundt.

Asfalterte parkeringsplasser kan oppleves som praktisk. Men det stjeler areal fra andre formål man kunne valgt å bruke området til. Jeg håper Åsane nå griper muligheten og benytter midlene som følger med bybanen til å vise frem mer av den flotte naturen bydelen har. Få elven frem, få flere grønne lunger og mindre asfalt, og prioriter kollektiv, sykkel og gange framfor mer asfaltjungel. Det er på høy tid Åsane får frem de blå og grønne kvalitetene bydelen faktisk har. 

 

Av Christine Ødegaard, Bystyrerepresentant for MDG Bergen og

leder for programkomitéen i Bergen MDG

Av

Åsane Tidende

red@aasanetidende.no

Andre saker