Stor applaus for økte mobilbøter
Selv om økningen fra 7450 til nesten 10.000 kan virke brutal for noen, er det ikke en krone for mye.
1. februar økte bøtesatsene for å bruke håndholdt mobil under kjøring til 9700 kroner. Selv om økningen fra 7450 til nesten 10.000 kan virke brutal for noen, er det ikke en krone for mye. Før 1. mars 2022 var bøtesatsene 5000 kroner, og tidligere 1500. Det har med andre ord vært en bratt stigning.
Den er bare å applaudere, og trolig kommer det enda en kraftig stigning i 2024. Spørsmålet er om ikke også prikkbelastningen burde økes fra tre til fire slik at man mistet førerretten om man blir tatt for mobilbruk to ganger.
Ifølge NRK, viser statistikk fra Statens Vegvesen at 1 av 3 dødsulykker skyldes uoppmerksomhet knyttet til mobilbruk i trafikken. Det er urovekkende tall, og svært godt grunnlag for å øke bøtesatsene.
At økningen fungerer, er det ingen tvil om. I oktober kunne Åsane Tidende fortelle om en nedgang i antall som ble tatt i Vest politidistrikt sitt område på rundt 30 prosent. Det er selvsagt mørketall, men det er svært gledelig om dette er en reel nedgang, slik det tyder.
Derfor mener vi det er riktig å fortsette økningen av gebyr. Når nedgang i tallet på de som bruker mobil når de kjører, fører til at færre dør i trafikken, bør bøtesatsene ytterligere opp.
UP-sjef Terje Oksnes sier til Åsane Tidende at det er gratis å la være å bruke håndholdt mobil. For det er helt unødvendig å sende tekstmeldinger, sjekke nyheter, eller holde mobiltelefonen opp til øret når du skal ha begge hendene på rattet. De fleste biler har enkel trådløs tilkopling, slik at du kan ta og avslutte samtaler ved på trykke på en knapp ved rattet eller kontrollpanelet. Og hvis du på død og liv må holde telefonen, så stopp i en busslomme, kjør inn til siden av veiene. Ikke bidra til ulykkesstatistikkene.
Vi håper nesten 10.000 kroner i bot om man blir tatt, bidrar til å redusere antallet som faktisk bruker håndholdt mobil.