Lokalavis for Åsane og omegn!
  • OPPGANG: Åsane storsenter satte besøksrekord og økte omsetningen med 18 prosent på Black Friday. (Foto: Thomas Gangstøe)

  • ØKTE: Også Horisont økte Black Week-omsetningen sammenliknet med 2018.

Handlefest i Åsane på Black Friday

Åsane storsenter satte ny rekord og økte omsetningen med 18 prosent sammenliknet med fjoråret.

For Åsane storsenter sin del var det knyttet stor spenning til årets største handledag, ikke minst med tanke på det nye parkeringssystemet som ble innført 1. september. Dette systemet førte til irritasjon blant flere handlende, og enkelte bilister hevdet å boikotte kjøpesenteret.

Sist fredag virket alt å være glemt. Etter at alle tallene var summert opp, viste totalomsetningen en økning på 18 prosent sammenliknet med 2018.

– Vi hadde to nyåpninger som nok har bidratt, men er likevel veldig fornøyd med disse tallene. Også antall besøkende går opp, sier senterdirektør Nina Schanche Nilsen til Åsane Tidende.

Black Friday-parkering

– Hvordan har innføring av  det nye parkeringssystemet påvirket dere?

– Nå virker det som om folk begynner å venne seg til systemet. Jeg tror en del har skjønt at det er veldig enkelt å bruke. Vi er veldig glade for det.

Senteret hadde også Black Friday-tilbud på parkeringen.

– Det var gratis parkering hele dagen, forteller Nilsen, som understreker at senteret de tre neste helgene har servicemedarbeidere på plass for å hjelpe folk med parkeringssystemet.

Oppgang for Horisont

Også Horisont hadde en god handleuke.

– Black Friday var omtrent som i fjor, mens vi hadde en fin økning uken sett under ett, forteller senterleder Lise Færøvik.

Hun legger til at Horisont ellers i november hadde en økning på 5,1 prosent i antall besøkende, og 2,2 prosent i omsetning.

Marianne Christi Nyborg, senterleder hos Gullgruven, melder at giganten i Åsamyrane omsatte for like mye under Black Friday og Black Week som i fjor.

– Vi er godt fornøyd med det, sier hun.

Tallene til Åsane storsenter skiller seg spesielt ut fra omsetningen på Black Friday generelt i bransjen. I følge Virke gikk denne ned med én prosent, mens tallene for Black Week økte med drøyt seks prosent.

Av

Thomas Gangstøe

thomas@aasanetidende.no