28.11.2020
Debatt:
Åsane fortjener en bedre bybane
Hvis det må spares, må det bli en egen diskusjon – vi kan ikke bare knipe inn på det som tilfeldigvis planlegges sist.

Vi spurte åsabuen om bybanen:
– Det må gå fort, mye raskere enn bussen i dag for at det skal være interessant, sier Karianne Aarland.
Sist onsdag presenterte Harald Schjelderup et byråd som har skrevet under på et dokument med mye godt nytt for bydelen vår. – Bybanetraseen i Åsane skal gjøres enklere, raskere og etter vår mening bedre, sier Harald Schjelderup, som i tråd med dette også lover å sørge for en bedre byutvikling i Åsane og legge til rette for et levende sentrum, med sykkelveier og gangstier.
– Jeg ønsker å være en ordfører som har omsorg for andre. Bergen skal bli en varmere by, både når det kommer til å redusere sosiale ulikheter og å satse på de menneskene som sliter litt, sier Marte Mjøs Persen, som snart trer inn i byens fremste tillitsverv.
Etter flere år med tautrekking og byråds-hoderulling er det nå klart at bybanen mot nord legges over Bryggen - og at den likevel kommer til Åsane før Fyllingsdalen.
– Folk skal slippe å måtte kjøre ut av Åsane for å jobbe, sier Lillian Vangberg, som sammen med Åsane arbeiderparti går inn for å skape lokale bomiljøer som har alt innen rekkevidde.
– Ser du ikke for deg hvordan det ville vært hvis jeg var eneveldig i Åsane? Du ville ikke bodd noe annet sted, sier Tor Woldseth (Frp) med et smil, og demonstrerer dermed nok en gang hvorfor han gjerne omtales som bystyrets blideste.
På lederplass:
Skal vi byutvikle Åsane eller skal vi heller byutvikle bykjernen? Svaret er ikke gitt av seg selv.
Bergen sentrum AS:
De fleste næringsdrivende i sentrum ønsker at bybanen skal gå i dagen. Dette går frem av en medlemsundersøkelse Bergen sentrum AS har gjennomført.
På lederplass:
Det er ikke umulig at det overstående en gang vil bli stående som tittel på en lengre artikkel i Åsabuen; tidsskriftet som med ujevne mellomrom utgis av Åsane historielag. Kanskje det endatil kan bli en bok.
De siste dagers vingling om bybanetunnel har også fått frem spliden mellom bystyrets grønneste naboer; Per-Arne Larsen (V) og Fredrik Sundt Breien (MDG).
På lederplass:
En kostbar tunnelløsning betyr ytterligere utsettelser av Bybanen, utsettelser som ikke minst får boligutbyggere og næringslivsutviklere til å reagere.
– For utbyggere er forutsigbarhet viktigst, og flere sier nå at de ikke har så «lange penger» at de tør å satse i Åsane, sier daglig leder i Opus Bergen, Nancy Jensen.
Tittelen over er konklusjonen etter at KrF Åsane inviterte til debattmøte under overskriften «Åsane - mulighetenes bydel». Her ble det diskutert frem og tilbake både om byutvikling, boligutbygging og nye arbeidsplasser. Men debatten vendte hele tiden tilbake til den fastlåste diskusjonen om hvordan vi kan få Bybanen til Åsane.
– Vi skal ikke sove i timen når det gjelder Bybanen mot nord, sier Martin Smith-Sivertsen, og lover fullt trøkk for Åsane - med en bane som har langt høyere gjennomsnittshastighet enn den sørgående traseen.
– Å krangle om dette blir litt snøen som falt i fjor, sier Aps førstekandidat, Harald Schjelderup, når han møter til bybanedebatt med Dag Skansen (H). Begge er enig om at det er fullt mulig å se for seg andre løsninger enn via Bryggen for å få bybane til Åsane.
– Om det er noen som har desavuert Bybanen til Åsane, så er det Arbeiderpartiet. Dersom de hadde stemt for Bryggen, ville den blitt lagt over Bryggen, sier Dag Skansen (H).
– Det virker som om politikerne mener at bybanen skal gå fort, og samtidig gå alle steder. Det er en selvmotsigelse, sier Fredrik Barth, sivilarkitekt med nasjonalt fagansvar for byutvikling i Asplan Viak.
I dag, tre dager etter byrådsleder Martin Smith-Sivertsens snuoperasjon i bybanesaken, er det på tide å sette seg ned og slikke sårene. Det er bare å innse det: Åsane blir sviktet, nok en gang.