Lokalavis for Åsane og omegn!
  • AMBISIØS: Da den første iSushi-avdelingen ble åpnet i 2012, visste ikke Roger Johannessen at han tre år etter skulle til å starte den syvende. Nå ser han frem til oppussingen av samtlige spisesteder.

  • SMAKSPRØVE: Sushi trenger ikke kun bestå av ris og rå fisk. Denne kyllingvarianten, med navn iSushi, smakte godt. Ved siden av er en Crispy tuna, som er en mer tradisjonell variant. 

Selger sushi som varmt hvetebrød

Etter oppstarten i Åsane i 2012 har iSushi hatt en formidabel vekst. I år åpnes den syvende avdelingen, og oppussing i de seks eksisterende skal sørge for et koseligere restaurantpreg. Gründer Roger Johannessen er stolt og fortsatt ambisiøs.

De som trodde at sushi kom til å være en døgnflue i den norske kulinariske verdenen, har nok innsett at populariteten ikke kommer til å avta med det første. Da konseptet med rå fisk først ble lansert her til lands, var det helst de aller hippeste som tok sjansen. I dag har derimot sushi blitt en vanlig del av kostholdet, og nytes av både den eldre og yngre generasjonen. Det visste Johannessen å utnytte seg av da han åpnet den første iSushi-avdelingen i Litleåsvegen 2.

– Det som gjør oss spesiell er den enkle tilkomsten. Åsabuene slapp å dra inn til sentrum for å kjøpe sushi. I tillegg tilbyr vi en folkelig pris. Nå kommer vi til å utvide menyene og pusse opp lokalene, forteller gründeren begeistret.

Skal kunne gå på date

Målet er at spisestedene skal få et restaurantpreg, hvor både familier og venner kan møtes for å spise middag.

– Vi skal bygge om og gjøre det koselig. Slik det ser ut i dag, er det ikke superhyggelig å gå på date på en av våre avdelinger. Vi skal få på plass et skikkelig interiør og finere disker, og skape en atmosfære med litt mer swung over seg.

Renoveringsarbeidet er allerede i gang, og først ut er avdelingen i Sandviken. Målet er at Litleåsvegen skal gjennomgå oppussing til sommeren.

– Vi har mange flinke kokker fra de riktige stedene, men vi har faktisk mistet et par stykker som følte at det var for mye take away-preg. De fikk ikke være kreative nok.

Utvider menyen

Menyen skal altså utvides. I dagens meny består rundt 40 prosent av stekte og friterte retter med ulike kjøttyper - noe som er til glede for blant andre undertegnede. Etter å ha ytret en viss skepsis til smaken av sjø, ble det disket opp en helfritert kyllingvariant - med navnet iSushi - til Åsane Tidendes utsendte. Det er én av mange retter på menyen som ikke inneholder fisk.

– Vi vil ikke kun tilby ren sushi. Hvis en familie på fire kommer til en av våre spisesteder, skal det finnes noe for enhver smak, forteller Johannessen, og innrømmer at hans egen favoritt er fritert andebryst med mango eller jordbær.

– Det er jo et sunt og fullverdig måltid, som kanskje ikke alle tenker over. Plukker du sushibiten fra hverandre står du igjen med ris, grønnsaker og enten fisk eller kjøtt.

Vil alltid være konkurranse

Da Horisont åpnet i november i fjor, fulgte Shin Sushi med. Dermed finnes det i dag to sushisteder i Åsane, men ifølge Johannessen har de ikke merket noen nedgang etter åpningen av det nye kjøpesenteret. Enkelte konkurransefortrinn har de uansett.

– Vi får inn hele fisker, som kokkene fileterer selv. Ved kjøp av ferdige fileter, vil fisken være et par dager eldre. Det kan ikke være mer enn maks to, tre sushisteder i sentrum som fileterer selv.

Avdelingene som gjør det best er per i dag Nesttun og Minde, og totalt sett har iSushi gått med overskudd hvert år. Det gjør at de har mulighet til å gi tilbake til Åsane-idretten, og iSushi er stolt sponsor av Åsane håndball, Åsane fotball herrer og Tertnes alpin.

– Vi går godt, og vi tenker langt frem. Vi kommer til å begynne med franchise i løpet av 2016. Det krever derimot litt arbeid, for det er viktig at begge parter er fornøyde.

– Os inspirerer

Lokalet i Os er allerede overtatt, og åpningen vil finne sted en gang i løpet av 2015. Det blir kommunens første sushisted.

– Jeg må si at Os inspirerer. De vil få ting til for næringslivet; de vil at det skal blomstre. Så derfor måtte vi ta den muligheten når den bød seg.

Syv avdelinger og en franchiseplan for fremtiden er slett ikke verst for en gründer som har drevet mesteparten av markedsføringen på Facebook. Så på spørsmålet om han er stolt over utviklingen, er svaret selvfølgelig ja.

– Vi har gått fra å være en pitteliten greie til å ha over 70 ansatte. Det er jeg stolt over.

Av

Relaterte saker