Lokalavis for Åsane og omegn!
  • MANGE TESTER: – Historien tar for seg en ærgjerrig frisørdame, som vil oppleve noe mer enn å bare klippe håret til folk, forteller regissør Seterås. Her er Hanne Mellingen og Knut Elvik i full gang med prøvespilling før premieren. De har nå øvd i snart to måneder.

  • NÅTID: – Vår kvinnekarakter er mye sterkere enn den som er i filmen som ble laget. Vi, for vår del, har tatt utgangspunkt i en 26 år gammel kvinne i 2019, sier regissør Yngve Severås (øverst). Fra venstre: Hanne Mellingen, Knut Elvik.

  • KOMEDIE: – Vi kan nok kalle det en varm komedie, sier Hanne Mellingen.

Bringer «Educating Rita» til Bergen

Den unge og lovende åsaneskuespilleren, Hanne Mellingen (29), spiller mot Knut Elvik i en varm og aktuell komedie som byr på valg, frihet, vennskap og endring.

Scenen er belyst og rommet halvmørkt. Inne på Cornerteateret er det skikkelig teaterstemning når Hanne Mellingen og Knut Elvik øver på replikkene i forkant av dagens premiere. De har nå øvd i to måneder.
– Målet er jo å la papiret ligge igjen til slutt, sier Eidsvågmann og regissør Yngve Seterås lurt.
– Jeg føler fremdeles at premieren er altfor langt unna, sier Mellingen lattermildt.

Fristende tilbud

Komedien som på norsk går under navnet «Å underviser Rita», er skrevet av Willy Russell og har vunnet flere priser i sin originale oppsetning på London West End. I kveld blir den å se på Cornerteateret.

Det hele startet med at Knut Elvik kom til Hanne Mellingen med et manus.
– Han hadde jobbet sammen med henne før, og ville gjøre noe nytt sammen med henne, forteller regissør Seterås.
– Ja, han kom og spurte: «Er dette noe du kunne tenke deg å spille sammen med meg?» forteller Mellingen, som ikke lot sjansen gå fra seg.

Første gang i Bergen

Seterås opplyser at teaterstykket premierer for første gang i Bergen.
– Jeg tror jeg kan si nokså sikkert at det er første gang på Vestlandet også, supplerer han.
– Vi kan kalle dette en varm komedie, skyter Mellingen inn.

Regissøren sier seg enig.
– Ja. Historien tar for seg en ærgjerrig frisørdame, som vil oppleve noe mer enn å bare klippe håret til folk, forteller han.
Seterås konstaterer at det i stykket gjøres et opprør mot den kommersielle kulturen.
– Karakteren, Rita, har på en måte gjennomskuet en kultur hun ikke vil være en del av, og bestemmer seg for å studere litteratur istedenfor. I den anledning møter hun professor Frank, sier han.
Mellingen påpeker at Rita møter et system som er veldig «satt».
– Mens professoren møter en dame som stiller ham litt til veggs, sier hun.

– Og Frank synes egentlig at studenter er noe herk, men så kommer det en student som er litt annerledes, skyter Seterås inn.

Krevende

Mellingen og Elvik driver skuespillet helt alene.
– Det er bare oss to hele tiden, sier Mellingen.
Seterås påpeker at dette er ekstra utfordrende.
– Det gjør det til et vanskelig stykke å spille, sier han, og viser til et manus på 90 sider.
– Det er et utrolig krevende skuespillerarbeid, presiserer regissøren.
Han tror for øvrig at publikum kommer til å bli veldig glad i de to karakterene.

Sterkere kvinne

Knut Elvik slår seg ned.
– Vi måtte helt til Åsane for å finne et sånt talent som Hanne, sier han med et smil.
Alle ler litt.
Seterås konstaterer at dette stykket spilles i 2019, selv om handlingen egentlig tar plass i et annet tidsrom.
– Vår kvinnekarakter er mye sterkere enn den som er i filmen som ble laget. Vi, for vår del, har tatt utgangspunkt i en 26 år gammel kvinne i 2019, forteller han.

Selv om stykket har britisk opprinnelse, mener Seterås at handlingen og karakterene vil være gjenkjennelig for en hver nordmann.

Nå ser gjengen frem til premieren, og er spente på publikums dom.

 

Av

Kristine Rande Nesheim

kristine@aasanetidende.no