Lokalavis for Åsane og omegn!
  • TAR GREP: Coop tar ansvar og sikrer de ansatte mot smitte, på bildet kan man se Extra butikken på Nyborg i Åsane hvor det er satt opp pleksiglass foran kassen. (Foto: Sandor Dahl og Coop)

Nye Korona-tiltak i dagligvarebutikk:

Coop tar grep for å beskytte de butikkansatte mot smittefare

– Uten ansatte kan vi ikke drive butikkene.

ÅT har observert at flere Coop-butikker har satt opp ekstra beskyttelse foran kassen i butikkene for å skjerme de ansatte mot smitte ved bruk av en glassplate som skjermer personen i kassen fra kunden.

Det henger også informasjonsplakater, og det er i tillegg satt opp sperreteip som skal regulere avstanden mellom folk i køen.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge forteller til ÅT at de har satt inn flere tiltak for å hindre smitte i butikkene.

– Vi har satt opp plakater der det står at kunder ikke må hamstre varer, og at de må holde avstand til hverandre og til ansatte. De ansatte har hele tiden tilgang til desinfiserende middel, sier Kristiansen.

Har satt opp pleksiglass og sperreteip i butikker

Nå er det i tillegg satt opp pleksiglass foran de ansatte som sitter bak kasseapparatet. Det er også markert avstanden mellom kundene i en kø ved å legge sperreteip på gulvet.

– Dette er enda noen tiltak som kan hindre at de ansatte blir smittet. Uten ansatte kan vi ikke drive butikkene, sier Kristiansen.

Hva vil du si til kunder som er koronasmittet eller i karantene, hva bør de gjøre når de trenger å handle mat?

– Hvis du er smittet eller i karantene, så må du ikke gå i butikken selv. Ta kontakt med familie, venner eller en kollega og få hjelp til å handle. Har du ingen som kan hjelpe deg, kontakt kommunen for å få råd.

– Du kan også kontakte din nærbutikk og høre om de har hjemkjøring. Flere av våre butikker tilbyr dette nå, og vi jobber for å utvide denne ordningen til flere butikker, sier Kristiansen.
– Krevende

– Hva sier de ansatte om og jobbe under en slik krise som vi er i?

– Det er en krevende situasjon og en ekstra påkjenning for de ansatte å måtte sto i nærkontakt med flere hundre personer hver dag, men jeg er imponert over den positiviteten de har og ståpåviljen. 

– Tilbakemeldingene er at de ansatte setter pris på de tiltakene vi har gjort for å beskytte dem så godt det lar seg gjøre. Kundene skal også ha ros for måten de opptrer på i butikk. De er flinke til å holde avstand til hverandre og våre ansatte, og det er nå en mer normalsituasjon når det gjelder handling. Vi har færre kunder, men de handler mer.

– Det viser at folk har tatt innover seg alvoret og lytter til de rådene som er gitt om hygiene, holde avstand og ikke hamstre.


 


 

- Man har sett tilløp til hamstring folk som er i karantene som går ut hvordan påvirker dette den jobben dere gjør?


For en uke siden var det helt ellevilt i butikkene. Kundene nærmest strømmet til og tømte butikkene for enkelte varer. Heldigvis har dette nå roet seg. Vi ser at det er færre kunder i butikken, som er bra for å minske smitterisikoen, og de handler mer når de først er i butikken, noe som gir færre butikkbesøk.

- Så lenge kundene handler for noen dager eller en ukes tid av gangen, så klarer vi å komme ajour og fylle opp hyllene. Det er nok varer på lager per i dag, men det er viktig at folk nå ikke starter en hamstring igjen. Vi har nok varer og mer varer er på tur inn. Det er ingen grunn til å hamstre. Handle for en uke av gangen, slik at du reduserer antall butikkbesøk, men hamstring er ikke nødvendig presiserer Kristiansen til ÅT.


- Hvordan vil dette påvirke lokale små butikker om dette skulle bli en langvarig situasjon?


Vi har noen butikker som har mye av omsetningen sin fra hytteturister og turister generelt, men om dette får noen konsekvenser er for tidlig å si sier kommunikasjonssjefen avslutningsvis.


 

Av

Sandor Dahl

red@aasanetidende.no

Erik Madsen

erik@aasanetidende.no

Fakta

Relaterte saker