Lokalavis for Åsane og omegn!
  • MÅ TROLIG LEGGE NED: Ina har drevet Miss Pinky-salongen i Salhus i ti år. Etter mange tøffe år på hjemmebane, kan også levebrødet forsvinne som en konsekvens av koronautbruddet. 

Ina har kjempet sin livs kamp – nå kan hun miste levebrødet sitt

Hun mistet sin mor til kreft, har en ektemann som nettopp er kreftfri og tre små barn. Nå kan koronakrisen ta livet av frisørsalongen hennes i Salhus.

– Jeg har vært i mange motbakker før, sier Ina S. S. Wiik, som også har en voksen datter i tillegg til sine tre mindre barn.

– Som selvstendig næringsdrivende med min egen salong, har jeg faste utgifter og er helt avhengig av å holde åpent. Jeg har opplevd tøffe tider før, men koronaviruset gjør at jeg trolig må legge ned salongen. Jeg klarer ikke å tjene inn igjen de tapte dagene, fortsetter Wiik.

Hun har drevet Miss Pinky frisørsalong i ti år – og hadde 10 års-jubileum 8. mars.

Lite ante hun da hvor dramatisk situasjonen skulle være kun seks dager senere. Da var koronapandemien eskalert for full maskin, og helsemyndighetene tvang alle klinikker i hennes bransje til å stenge dørene på dagen.

– Vi er en lokal frisørsalong og har ingen store og sterke eiere i ryggen. Mange elsker å ha en lokal virksomhet så nært. Salongen hadde også 10 års-jubileum på selveste kvinnedagen i år, og vi hadde akkurat fått til å utvide, slik at vi kunne ha åpent annenhver lørdag for de som ikke har anledning til å komme i uken, sukker Wiik. 

Hun frykter også at salongen ikke kan åpne igjen etter at denne perioden er over. 

– Om ikke situasjonen bedrer seg innen april, må jeg stenge. Da ble det med ti år her i Salhus. Én måned er avgjørende.  Jeg antar at det blir konkurs, sier Wiik, og forklarer at de akkurat hadde bestilt masse varer, samtidig som de hadde fått inn flere bookinger og var på vei inn i en god sesong. 

– Nå er det kun spørsmål om hvor lenge driften blir nede før hele virksomheten blir tvunget til konkurs. Ingen kostnader stoppes, de blir kun utsatt, og kommer dermed til å ta knekken på et selvstendig næringsdrivende verk med kun en ansatt som nå må være permittert i en tid fremover. Men jeg mister ikke håpet, sier hun.

Tøft hjemme

For det har vært en lang og tøff vei for Wiik, som er født og oppvokst i Hardanger, på veien til å etablere seg i lille Salhus med rundt 800 husstander.

Hun mistet sin mor og mormor til kreften – hennes mann har kjempet mot samme sykdom, men er nå kreftfri, samtidig som familien må ta vare på tre barn – og nå risikerer hun å miste inntekten fra frisørsalongen.

– Han har mange bivirkninger etter en hard kur med cellegift og en rekke strålebehandlinger, sier hun.

– Det er ingen tvil om at det har vært tunge tider. Det har vært vanskelig å stå i alt dette. Jeg har vært avhengig av å være mye hjemme grunnet sykdommen hans og våre tre barn, som også blir berørte. Forhåpentligvis går alt bra, men det er krevende. Og nå mister vi i tillegg en stor del av inntekten.

De giftet seg i Salhus kirke sommeren 2018, og det var på parets bryllupsreise i USA mannen hennes ble rammet av kreft. Da ansatte hun Linda.

– Måtte permittere med tungt hjerte

– Jeg har måttet permittere min eneste ansatt, Linda, og det er noe av det tøffeste. Jeg får dårlig samvittighet. Hun er alenemor, men jeg hadde ikke noe valg. Hun kom inn da min mann ble rammet av denne alvorlige sykdommen.

– Hun har betydd mye, spesielt siden jeg har måttet være hjemme en del med barna den siste tiden. Om jeg får åpnet igjen, må jeg nok bruke noen måneder på å bygge meg opp igjen uten ansatte. Jeg er takknemlig for at jeg har hatt Salhusjenten Linda, som er en dyktig og flink frisør, som har jobbet i salongen og sørget for at butikken har rullet og gått mens jeg har måttet takle sykehusbesøk og tatt meg av barna.

– Det er tøft når livet går deg i mot, inntekten mangler og husleie- og kassesystemleasing ikke kan stoppes, fortsetter hun.

Hun forteller om en salong som gradvis har etablert seg i Salhus, borte fra mylderet av frisørkjeder med langt sterkere økonomi i sentrale Åsane.

– Det har vært godt å få støtte av min gode kollega, og vi har en fin atmosfære og trivelig miljø her i salongen vår.

– Vært i motbakke før

Når man driver et lite firma avhenger det av fullt fokus og ståpå-vilje, sier hun.

– Her kan man ikke gi opp ved første motbakke. Når vanskelige utfordringer dukker opp på privatfronten, det er da man ser hvor lett det kan bli nedgang i omsetningen. Det krever at man selv er til stede og fortsetter drivkraften uten stopp. Nå har salongen vært gjennom oppbyggingsfasen av kundegrunnlag, som tar fem år å etablere, i tillegg til to mammapermisjoner, nedgangstid med nedskjæring av ansatte, og nå dette med en uventet epidemi som har rammet en hel verden.

– Jeg har jo vært i motbakke før, og opplevd mange vanskelige situasjoner. Nå gikk driften ganske godt, men jeg skal klare dette også, og kan ikke gi opp. De færreste hadde vel trodd at dette viruset skulle utvikle seg slik det har gjort. Det er nok tøft for mange.

Hun forteller om en dagsomsetning på mellom fem og syv tusen kroner og håper bygden Salhus kan hjelpe henne om bedriften fortsatt lever etter pandemien.

– Vi er en fantastisk gjeng som jobber her, med meg, Linda og Camilla, som er fotterapeut her i samme bygget. Vi trives virkelig på jobb, og gjør alt for at kunden skal få en ekstra god opplevelse.

Frir til bygden

Nå håper hun bygda kan hjelpe henne med å bidra til at salongen kan overleve.

– Nå i tiden etter, trenger vi hjelp fra lokalbefolkningen, så håper jeg folk kan velge sin lokale salong og ikke reise inn til Åsane senter i fremtiden. Det er vi avhengige av alle sammen som jobber her.

– Her avhenger salongens fremtid helt og holdent av om den lokale befolkingen i Salhus er villig til å støtte sin lokale frisørsalong, samt Utsiden-Inn-salongen i samme bygget, som også er selvstendig næringsdrivende. For å beholde butikken trenger vi flere kunder for å få opp omsetningen, og vi har mer kapasitet til å ta i mot fleren nå som vi har utvidet åpningstider og er lørdagsåpent annenhver lørdag.

Det var tøft å måtte stenge dørene, forteller hun.

– Alle timene vi hadde booket måtte kanselleres. Alt av utstyr måtte desinfiseres, og så måtte vi låse dørene. Vi har prøvd å få solgt noe av produktene, men ingen kommer til Salhus med mindre du selger det for 70 prosent rabatt. 

Om hun vil klare å få butikken opp å gå igjen med manglende inntekt, er avhengig om noen ønsker å støtte med varekjøp i den stengte perioden.

– Telefonen er åpen for å kunne avtale varelevering trygt i egen postkasse.

– Jeg må se alvoret i denne situasjonen og håpe på det beste. Jeg har vært i motbakke før, så vet at det eneste som nytter er å være optimistisk, positiv og sterk i alle tøffe situasjoner som kommer på din vei i livet. Enten i privatlivet eller i jobbsammenheng.

Målet hennse for 2020 var å opprette et A/S for å kunne stå sterkere på lik linje som en ansatt med alle rettigheter, forklarer hun.

– Om kunder strømmer til og støtter oss trofast, setter opp ny timeavtale for hvert besøk, har vi gjerne en sjans for å overleve i denne typen bransje lokalt uten å flytte på oss. Mottoet er god kvalitet fremfor kvantitet og god kundeservice.

 

TI ÅR: Salongen har vært i Salhus i ti år. Nå kan det være slutt.
TI ÅR: Salongen har vært i Salhus i ti år. Nå kan det være slutt.

Av

Erik Madsen

erik@aasanetidende.no

Andre saker