Lokalavis for Åsane og omegn!
  • VULTURE INDUSTRIES: Fra venstre: Kyrre Teigen, Bjørnar Erevik Nilsen, Eivind Huse, Øyvind Madsen og Tor Helge Gjengedal. 

Vulture Industries klar med streaming-konsert fra Salhus:

Metalbandet spilte konsert i den 170 år gamle fabrikken i Salhus

Vulture Industries valgte Salhus som scene for sin kommende streaming-konsert: – Et stemningsfullt lokale med mye historie.

Det sier frontmann i det progressive metalbandet Vulture Industries, Bjørnar Erevik Nilsen, etter at de valgte Tekstilindustrimuseet i Salhus som scene for sin første konsert i 2021.

Bandet har, som de fleste andre artister, fullført et tungt år. Den kulturelle scenen har visnet i takt med den globale pandemien. 

Konserter og festivaler har blitt avlyst over en lav sko – og kulturlivet har blødd mer enn noen gang. 

Vulture Industries frontmann, jærbuen Bjørnar Erevik Nilsen, ønsket likevel å gi noe til fansen, og sammen med resten av bandet, dro de med seg utstyr og spilte konsert uten publikum i museet, som er en milepæl i norsk industriarv. Salhus Tricotagefabrik ble etablert i 1859, før fabrikken ble omdøpt og fredet av riksantikvaren 170 år senere – nærmere bestemt for noen måneder siden. 

– Det har vært et veldig flatt år. Vi er som musikere vant med at konserter og turnering tar oss ut av hverdagen og rister liv i oss. Nå er det dagjobb og familieliv som gjelder, og hver dag er lik den andre. Hverdag er fint det, men vi setter veldig pris på avvekslingen turnering gir, sier Nilsen. 

– 2020 går nok inn i historien som året med lavest puls. Helt på nivå med koma eller vinterdvale. 

Konserten streames lørdag 6. februar. 

– Bekymret

Den bergenske kvintetten bestående av Kyrre Teigen, Bjørnar Erevik Nilsen, Eivind Huse, Øyvind Madsen og Tor Helge Gjengedal, ga ut sin første fullengder «The Dystopia Journals» i 2007, før bandets siste utgivelse «Stranger Times» fra 2017 ble bergensernes fjerde, og foreløpig siste plateutgivelse. 

– Siden vi ikke driver med dette på fulltid, er vi ikke avhengige av inntekter fra konserter for å ha råd til å mate måkene, men en er jo bekymret for venner og samarbeidspartnere som er avhengige av live-spilling. En ser med bekymring på at pandemien drar ut såpass at deler av infrastrukturen for konsert og turnearrangering forsvinner, sier han.

– Her i Norge finnes det et sikkerhetsnett som delvis dekker arbeidsløse teknikere, konsertprodusenter, turnemanagere og kompenserer spillesteder som ikke får selge billetter. Dette finnes ikke nødvendigvis i alle landene vi vanligvis spiller i, så vi får se hvilke deler av puslespillet som er blitt borte når Europa åpner opp igjen. Heldigvis er musikkbransjen vant med å improvisere og å få til mye med lite, så det går seg nok til på et vis. 

«En meter fra døden»

Vulture Industries med sin indistruelle og progressive sound, var i gang med sin «One Meter From Death»-turné, men måtte igjen avlyse. Noen av de kommende konsertene var ombooket til nyåret, og 9. januar skulle de hardtslående og kompromissløse bergenserne spille konsert i Oslo. Den konserten ble også utsatt til høsten grunnet Covid-19.

Bandet har skapt seg en stor fanskare i Europa – spesielt i Øst-Europa, og innrømmer at det er spesielt å spille konserter uten publikum. 

– Hvordan er det å spille alene i et mørkt kjellerlokale, sammenlignet med en konsert foran flere hundre mennesker? 

– Vi vil jo helst spille for et levende publikum, men det fikk vi ikke lov til denne gangen. Da falt vi tilbake på mørke kjellerlokaler. Det har vi mange års erfaring med fra øving i fuktige bomberom. Og denne gangen har vi i hvert fall fått på plass et stemningsfullt, mørkt kjellerlokale med mye historie. Da det hele er gjort med full kameraproduksjon og flerkanals lydopptak, klarer vi forhåpentligvis å formidle opplevelsen ut til publikumet vi ikke får lov til å møte i kjøtt og blod, via internett. 

Erevik Nilsen er vanligvis en intens og tidvis teatralsk frontmann. Det blir mer krevende uten tilskuere: 

– Mye av denne intensiteten kommer fra energien som oppstår i møte med publikum, så å finne frem til den fremfor et kamera er egentlig umulig. 

– Glo publikum i hvitøyet 

– Det er gjerne ikke et fullverdig substitutt for intensiteten til en klubbkonsert hvor en kan glo publikum i hvitøyet og kjenne på lukten hva de spiste til middag, men det er bedre enn ingenting, og publikum later til å sette pris på det. I hvert fall de som bor på andre kontinenter og således sjelden får sett oss i normale tider også. 

– Betal – hvis du vil

Bandet gjorde en streaming-konsert på Verftet i høst fra Vestindien på Nøstet. Salhus ble altså bandets andre konsert i digitalt format.

– Vi hadde egentlig tenkt å la det bli med den ene, men det ble en såpass fin opplevelse og tilbakemeldingene så gode, at da nedstengingen dro ut, bestemte vi oss for å gjøre enda en. Vi har kjørt en modell hvor det er fritt for folk å selv vurdere hva de vil betale for konserten, om de betaler i det hele tatt. Grunnen til dette er at vi har fans i mange forskjellige land, med ulike lønnsnivåer, og at den vanlige prisen for en konsertbillett vil variere deretter.

– Videre er det stor variasjon hvor hardt pandemien har rammet folk økonomisk her og der, og vi har ønsket å kunne bidra med et tilgjengelig avbrekk fra en grå hverdag uavhengig av betalingsevne. Resultatet av det har vært en økonomi god nok til å dekke produksjonen og sitte igjen med et par kroner, så vi er fornøyd. 

Kule lokaler

– Og hvorfor Tekstilindustrimuseet i Salhus? 

– Salhus Trikotasjefabrikk har veldig kule lokaler som passer bandets estetikk og fremtoning. Videre er folket på huset hjelpsomme og imøtekommende, så prosessen rundt planleggingen har vært bra. 

– For nå må nok Åsane bydel nøye seg med internettkonsert fra Salhus, men hvem vet. 

Erevik Nilsen bekrefter også at bandet har en del nytt materiale som skal forme den femte studioplaten, og håper på plateslipp neste år. 

– Vi har en del materiale under arbeid, men det tar litt ekstra tid nå mens enkelte av oss er småbarnsforeldre. Forhåpentligvis kommer det en ny plate mot slutten av 2021. Før den tid kan folk endelig få tak i den andre platen vår "The Malefactor's Bloody Register" på vinyl. Denne slippes på bergensbaserte Dark Essence Records i mars 2021 med byens store sønn Helge Jordal som bøddel og anklager på omslaget.

 

Av

Thomas Gangstøe

thomas@aasanetidende.no

Fakta

Diskografi:

«The Dystopia Journals»

«The Malefactor Bloody Register»

«The Tower»

«Stranger Times»

 

Relaterte saker