Lokalavis for Åsane og omegn!
  • GIR SEG IKKE: – Bybane er Gud i Bergen. Alt handler om den, det ser vi i Eidsvåg også, og det setter annen byutvikling på vent. 

Frp varsler ny kamp for å fjerne ytre bomring:

– Det er ganske råflott med en Bybane til 13 milliarder når åsabuen må ta store deler av regningen i bompenger

Frp-toppene slakter det de kaller bybanesløseriet og nekter å gi opp kampen for å fjerne ytre bomring: – Jeg skjønner at folk blir rasende.

Frp-Leder sylvi Listhaug, Stortingspolitikerne Helge André Njåstad  og Silje Hjemdal – og 3. kandidat for Frp i Vestland Sigbjørn Framnes, er krystallklar i sine taler to uker før årets Stortingsvalg står for døren:

De vil fortsatt gå til valg på å redusere bompengene lokalt, og er kritiske til milliardprosjektet Bybanen:

– Det verste som kan skje nå er at bilistene må betale enda mer ved at bompengene økes – rett og slett fordi den statlige finansieringen av Bybanen (66 prosent, journ.anm) ikke er nok. Det kan vi ikke akseptere, det er fortsatt 34 prosent av regningene bilistene må ta. Det er alt for mye som da skal betales av vanlige folk som trenger bilen i hverdagen, sier de.

Nordre Åsane blir for hardt rammet

De fire Frp-politikerne gjentar det de har sagt i en årrekke – at Bybanen er for dyr og gir større økonomiske konsekvenser for de som ikke har råd til å ha to biler, eller som ikke har muligheten til å bruke kollektiv transport, i form av at de resterende 34 prosentene til Bybanen betales gjennom bompenger – altså av bilistene.

– Staten dekker 66 prosent, men de resterende er det bilister som må stå for, i tillegg til driftskostnader knyttet til Bybanen. Og ser du i Åsane-nord, er det disse menneskene som blir hardest rammet, og de får ikke engang Bybanen ut til der de bor. Velgerne holdes for narr, mener de.

I 2019 var det kommunevalg. Da var FNB størst i Hordvik valgkrets med hele 41,6 prosent. De var også størst i Mjølkeråen og på Nyborg.

Vil ha FNB-velgerne fra 2019

Nå vil Frp lokke 2019-velgerne som stemte på FNB over på sitt lag.

– Det viser at det er et stort potensial her ute, og at åsabuen er opptatt av rettferdigheten knyttet til bompenger og kostnaden som de selv må betale til en Bybane. Kommer vi i posisjon, skal det prioriteres å fjerne ytre bomringer, utdyper Njåstad.

– Det er egentlig helt utrolig at Bybanen prioriteres med tanke på den vanvittige kostnaden. Det snakk om prioriteringer, ikke midler. Og Bybanen prioriteres foran det vi mener er langt viktigere prosjekter, som ringvei Øst, bedre veier, lavere kostnader for åsabuen ved å ha færre bomringer, og ikke minst utbedring av fylkesveier.

Prislappen for hele bybaneprosjektet er beregnet til 12, 6 milliarder. 26 boligbygg og 20 næringsbygg må rives for å få plass til traseen. Prisen inkluderer bybane, nye bilveier og sykkelveier, og reisetiden vil være på 17 minutter fra sentrum.

60.000 personer vil i 2040 reise mellom Åsane og sentrum hver dag og rundt 2,5 milliarder kroner skal etter planen brukes til å kjøpe opp eiendommer langs den planlagte traséen. Den planlagte hovedsykkelruten fra sentrum til Vågsbotn er 12,7 kilometer lang og banen er estimert å være klar i løpet av 2031.

Listhaug: – Råflott

Listhaug skjønner at åsabuen har vært frustrert siden de to ytre bomringene i Åsane, ved Klauvaneset/Tellevik og Vågsbotn ble etablert i 2019, og synes det er skremmende at regningen går til å bygge Bybanen.

– Det er ganske råflott med en Bybane til cirka 13 milliarder kroner. Det er ikke det Åsane trenger mest, og jeg skjønner at beboerne her ute blir rasende og frustrerte. Behovet mener jeg ligger helt andre steder i samferdselspolitikken, sier Listhaug og kommer med en klar melding til tre partier:

– Jeg kan garantere at verken MDG, Rødt eller SV får noen innflytelse dersom vi får bestemme. 

– Bygg gjerne Bybanen om det er snakk om 100 prosent finansiering fra Staten, men igjen: Der er mer snakk om prioriteringer enn økonomi, og prioriteringene her burde vært annerledes, sier de fire politikerne videre. 

– Bybane er Gud i Bergen. Alt handler om den, det ser vi i Eidsvåg også, og det setter annen byutvikling på vent, supplerer Njåstad.

Av

Erik Madsen

erik@aasanetidende.no

Andre saker