Lokalavis for Åsane og omegn!
  • Sparkesyklene har inntatt Åsane, til glede for noen og til ergrelse for andre. (Foto: Sandor Dahl)

Beklager, vi klarer ikke å la oss begeistre

Sparkesyklene er et alternativ til føttene eller bussen, og brukes i all hovedsak av barn, ungdom og unge voksne, som ellers ville gått. Neppe bra for folkehelsen.

Det er mye som skurrer i våre ører når Ryde plasserer ut 100 grønne elektriske sparkesykler i bydelen, uten å informere Bergen kommune. Kunne ikke Ryde sendt en epost til Bymiljøetaten og informert om at de ville sette ut 100 sparkesykler på offentlig grunn i Åsane.

Det er nemlig veldig mange som irriterer seg over sparkesykler i bydelsbildet, og som ikke vil ha dem – for eksempel flere rullestolbrukere, mor og far på tur med barnevogner som møter en slengt tohjuling på fortauet, eller fotgjengere som må vike eller gå ut i veien fordi sparkesyklene plasseres ukritisk der hvor folk ferdes.

Men ok. Sparkesyklene kommer. Det er ikke så mye vi kan gjøre med disse tohjulingene før Bergen kommune og politikerne forstår at de ikke er et alternativ til bilen eller bidrar til miljøet. Det er et alternativ til føttene eller bussen, og brukes i all hovedsak av barn, ungdom og unge voksne, som ellers ville gått. Neppe bra for folkehelsen. I stedet for å ta bussen eller gå hjem fra Åsane terminal, vil også berusede mennesker finnes seg en Voi eller en Ryde og fyke hjemover i fylla slik de gjør i Bergen sentrum og på Minde. Kanskje skader de seg selv eller andre på veien. At en del tohjulinger vil havne i busker, bli utsatt for hærverk eller kanskje ende i en berømt elv som strekker seg 15 kilometer gjennom bydelen, er det også en viss fare for.

Men vi håper vi tar feil. Kanskje velger Lars (58) på Haukås å finne seg en sparkesykkel, kjøre langs e39 og rundt Vikaleitet, manøvrere seg gjennom Vågsbotn og til Åsane storsenter og handle med seg varer fra Meny, Kiwi eller Extra tilbake til Haukås? Eller kanskje tar fotballtrener Marit en grønn tohjuling fra Flaktveit med en stor bag full av baller for å trene med laget sitt på Myrdal. Og muligens finner Petter (74) seg en Voi når han skal fra Blådalen eller Ervikveien og til Gullgruven.

Det er urealistisk å tenke at disse røde, gule eller grønne små fartøyene skal bidra til å redusere biltrafikken. Sparkesyklene er ikke et alternativ til bilen. De kommer i hovedsak til brukes mellom kjøpesentre og varehus, hvor folk ellers ville brukt beina. Og de kommer til å bli brukt av barn, noen ganger to på hver sparkesykkel. Og de kommer også til å havne i Dalaelven.

Jada, man kommer seg raskt fra a til å. Man sparer litt tid, kanskje tre minutter mellom Åsane storsenter og Horisont. Men så mange flere fordeler enn dette, ser vi ikke. Joda, bortsatt fra at det sikkert også blir mange fine farger ved porten til barne- og ungdomsskoler i bydelen vår.

Av

Thomas Gangstøe

thomas@aasanetidende.no

Andre saker