Lokalavis for Åsane og omegn!
  • KLARE: Rahil Ibrahim, Åge Nyborg (Cary), Robert Giertsen (Cary) og Ove Hagen (Handz On) gleder seg til åpningen i Åsane som er planlagt om en drøy måned.

Handz On Bilpleie og Cary Bilglass etablerer seg på Åsane Storsenter i november:

Skal omsette for ti millioner årlig innen fem år: – Vi har jobbet lenge for å komme oss til Åsane

Konseptet om å integrere bilpleie i et kjøpesenter var ideen til daglig leder Ove Hagen som ble gulloppskriften. Nå er han skråsikker på å lykkes i Åsane.

– Vi er glade for å endelig komme til Åsane. Det er et utrolig potensial her ute – både med tanke på privatkunder og næringskunder. Handz On sin lokalisering inne på et kjøpesenter har vært en stor suksess på Lagunen, sier Ove Hagen, daglig leder. 

1.november åpner bilpleieavdelingen på Åsane Storsenter, ved siden av Sumo, med kundemottak, dekkhotell, og ruteservice – i tillegg til bilpleie i garasjen.

Bilpleiekjeden Handz On, som består av franchisebutikker, omsatte for 78,5 millioner kroner over hele landet i 2020. Dette tross et krevende år hvor pandemien påførte Handz On kjeden et omsetningstap på rundt 30 millioner.

Selskapet som først het «Car Cleaning Company», åpnet sin første fullverdige bilpleiebutikk i Bergen på Lagunen Storsenter i 2009.

Får med seg glassleverandør

Tolv år senere er de endelig på plass i Åsane, og får med seg Cary Norge, som er en av Nordens ledende aktører innenfor bilglass.

– Vi samler mye service og kompetanse under ett tak, og det er unikt med et så bredt spekter, samtidig som vi jobber med å få på plass Smart Repair (utbedring av mindre lakk- og bulkskader). Det er første gang vi samarbeider med Cary, og sammen med konseptet vårt, beliggenheten på gateplan, og suksessen på Lagunen, føler vi oss trygge på at butikketableringen i Åsane skal bli godt tatt imot av kunder, sier Hagen.

Konseptet med å skape bilpleieavdelinger på et kjøpesentre, har vært en viktig del av fremgangen til firmaet som allerede er godt etablert i Ålesund, Stavanger, Kristiansand og på ni lokasjoner på Østlandet.

– Unikt «kjøpesenter-konsept»

– Vi tenkte nytt og fant ut å gjøre noe ingen andre hadde tenkt på. De fleste bilpleiefirmaer ligger i tilknytning til bilforhandlere, gjerne på industriområder hvor det ikke er naturlig å parkere i hverdagen. Dette er ikke spesielt kundevennlig for privatkunder som ønsker det lettvint, tidsbesparende og hvor det var mulig å handle eller oppleve noe mens bilen ble rengjort. Allerede i 1993 skapte jeg ideen om å innlemme bilpleiebutikker i kjøpesentre. Beliggenheten og tilgjengeligheten med lange åpningstider og lørdagsåpent gjør oss unik i forhold til bilpleieaktører som stenger tidlig på ettermiddagen og som ligger på et industriområde, mener han. 

– Det koster mye å etablere seg på et kjøpesenter, men det gir oss tilgang til en stor kundegruppe hvor potensialet for høy omsetning er større enn de fleste andre steder. Konseptet hvor kunden parkerer bilen hos oss, handler på senteret, for deretter å sette seg inn i en ren bil, er oppskriften på hvor  tilgjengelig en bilpleie og bilglasstjeneste kan gjøres.

Handz On har 14 avdelinger i Norge og er allerede lokalisert på de fem største kjøpesentrene i landet.

I Åsane kommer kjeden til bydelen med den velkjente «bilgaten» i Litleåsveien og med flere konkurrenter sentralt i Åsane.

– Beliggenheten er perfekt for vår virksomhet og for alle de kunder som kjører bil til senteret. Vi har store ambisjoner for vår nye butikk. Vi har med oss Cary på bilglasstjenester, vi tilbyr en stor bredde av bilpleietjenester, det blir etablert et stort dekkhotell og forhåpentligvis vil vi kunne tilby SMART Repair- reparasjoner om ikke lenge. I sum skal vi stille sterkt i en fin konkurransesituasjon.

Vil matche Lagunen-suksessen

Han mener avdelingen i Åsane skal matche omsetningen til avdelingen på Lagunen innen fem år.

– Det tar alltid litt tid å få alt på plass og etablere oss skikkelig. Men innen fem år er ambisjonen at vi skal omsette for 10 millioner kroner, ekskludert moms, sier han.

Også for samarbeidspartneren Cary, er det første gang de etablerer seg sammen med Handz On – og første gang i et kjøpesenter.

– Dette gjør at folk ikke trenger å gjøre seg ferdig på senteret for å seinere kjøre innom. Terskelen blir lavere for å stikke innom oss, tilgjengeligheten øker og vi er mye mer synlig, supplerer regionleder i Cary, Åge Nyborg og avdelingsleder Robert Giertsen.

– Vi har ambisjoner om og fortsette å vokse, og nærmer oss en avtale med Vestkanten, og ser etter flere muligheter i Bergen, avslutter Hagen.

Rahil Ibrahim blir butikkleder for Handz On i Åsane, som blir Bergens andre.

Av

Erik Madsen

erik@aasanetidende.no

FAKTA:

I regi av et selskap som tidligere het Car Cleaning Company Norge AS, åpnet Handz On i perioden 2005-2007 pilotavdelinger på Sartor Storsenter og på Bergen Lufthavn Flesland.

De fikk «Proof of consept» og bygget deretter to fullverdige bilpleieanlegg på Strømmen Storsenter og Lagunen Storsenter med åpninger hhv. i 2008 og i 2009.

CCC kjøpte «innmaten» i Handz On Gruppen med overtakelse den 1.1.2019 og skiftet navn til Handz On AS. Leiekontrakter og franchisekontrakter ble overført til selskapets heleide datterselskap Handz On Norway AS (HON).

De øvrige selskapene, CCC Lagunen AS og CCC Strømmen AS, ble slått sammen (fusjonert) med Handz On.

Franchisebutikkene i Handz On-kjeden, omsatte i 2020 for 78,5 millioner kroner og hadde til sammen cirka 80.000 betalende kunder.

I 2021 inngikk Cary Norge og Handz On et samarbeid fordi selskapene sine respektive tjenester og strategier utfyller hverandre ved å gi et bredere konsept til markedet.

Planen videre er å bygge flere butikker og utvide tjenestetilbudet. Målsettingen til selskapet er å videreutvikle Handz On-kjeden til å bli en betydelig aktør som i løpet av noen år skal omsette for minimum en kvart milliard kroner per år i Norge.

Handz On-kjeden har investert cirka 50 millioner kroner i bygging av bilpleieanlegg i Norge.

På sikt har Handz On planer om å etablere Handz On Auto Care i de andre nordiske landene og i England.

Andre saker