Lokalavis for Åsane og omegn!
  • SLÅR ALARM: En bussjåfør er svært kritisk til endringen som nå er gjort i Tellevikveien. – Dette er en veldig skadeutsatt strekning. Når man nå velger å skrense inn veien ved å sette opp svære betongblokker på godt over en meter, og som nå går mer inni veibanen, gjør det at bussen nesten slår i fjellveggen. Dette mener jeg går ut over sikkerheten, sier en sjåfør ÅT har snakket med. (Foto: Sandor Dahl)

Åsane-sjåfører slår alarm etter veiutbedring: – Kan gå utover sikkerheten

Nå har Vestland fylkeskommune satt opp nytt autovern øverst i Tellevikveien. Det gjør at bussjåførene sliter med å passere uten å få skader på bussen: – Mange synes det er ekkelt å kjøre her, og busser får skader daglig, sier bekymret sjåfør.

En bussjåfør er svært kritisk til endringen som nå er gjort i Tellevikveien. – Dette er en veldig skadeutsatt strekning. Når man nå velger å skrense inn veien ved å sette opp svære betongblokker på godt over en meter, og som nå går mer inni veibanen, gjør det at bussen nesten slår i fjellveggen. Dette mener jeg går ut over sikkerheten, sier en sjåfør ÅT har snakket med. 

ÅT har i flere reportasjer fortalt om tilstanden til Tellevikveien, som går fra Salhus over mot Klauvaneset. Veien er fylkeskommunal, men ble bygget av tyskerne i krigstiden. I mars i fjor gikk det et større steinras og det var bare flaks at en katastrofe ble avverget langs strekningen hvor cirka 2000 kjøretøy passerer daglig. Veien var stengt i fem dager for opprydding av raset.

Det er imidlertid ikke første gangen at veien har vært utsatt for ras. I 2007 gikk det to ras, mens i 2011 gikk det ett og i 2015 gikk det enda ett.

Det har vært flere kritiske røster i etterkant av raset flere beskrev som «forventet».

En av disse er Reidun Elisabeth Hellesø som jobber i hjemmesykepleien og kjører daglig – gjerne flere ganger, gjennom Tellevikvegen, både fra Klauvaneset og fra Salhus.

– Vi har pasienter helt opp til området ved rundkjøringen, og har ansatte som kjører denne strekningen daglig. Jeg kjører her hver dag, noen ganger flere ganger daglig, og jeg kan ikke si at jeg er overrasket over at det gikk et stort ras her i dag. Det er noe vi har ventet på at skal skje. Det er en veistrekning som har bekymret meg lenge, og noe vi har snakket om på jobb, sa Hellesø.

I løpet av sommeren har Vestland fylkeskommune satt opp nytt autovern øverst i Tellevikveien. (Foto: Sandor Dahl)
I løpet av sommeren har Vestland fylkeskommune satt opp nytt autovern øverst i Tellevikveien. (Foto: Sandor Dahl)

Slår alarm

I løpet av sommeren har det blitt støpt opp et nytt autovern. Som følge av dette, har veien blitt innskrenket. Dette har medført at en erfaren bussjåfør nå slår alarm.

Bussjåføren har valgt å stille til intervju med ÅT, men ønsker ikke å stå frem med navn og bilde, men ÅT kjenner hans identitet.

Mannen som har flere år bak seg som bussjåfør i Åsane, er rystet over synet som møtte ham etter ferien. 

– Det er rett og slett veldig ekkelt å kjøre der nå, og ruten har blitt en psykisk belastning for flere. Dette er en veldig skadeutsatt strekning fra før, sier han til ÅT. 

Han er klar på at det ikke har vært problemer med å passere her før endringen som nå er gjort i sommer.

Også FNB-politiker Christian Rolland har kritisert veistrekningen stad og krever at veien blir rassikret i langt større grad eller stenges.

– Vil fylkeskommunen ha på samvittigheten at neste ras tar med seg en skolebuss, uttalte han.

Vestland fylkeskommune har opplyst til ÅT at de ikke vil prioritere en mer omfattende rassikring i Tellevikveien. – Etter skredet 1. mars er det utført rensk i skredløpet og sikringstiltak som skal være tilfredsstillende med tanke på at veien er åpen igjen, sa fylkesdirektør Dina Lefdal den gang.

Den 12 meter lange bussen må krype seg forbi der vegvesenet nå har satt opp nytt autovern. (Foto: Sandor Dahl)
Den 12 meter lange bussen må krype seg forbi der vegvesenet nå har satt opp nytt autovern. (Foto: Sandor Dahl)

Kan gå ille

Sjåføren sier at på stedet hvor raset gikk i fjor, og nede mot Salhus kai, er det nå så smalt at sjåførene nesten ikke har klarering til å komme forbi.

– Vi har hatt uhell på veien tidligere, men har klart og lirket oss igjennom svingen. Nå skades det busser daglig som følge av at vi kommer for tett på fjellveggen. Seinest forrige uke var det en sjåfør som tok alle siderutene på en buss og det medførte skader for flere hundre tusen kroner.

– Det er rett og slett ikke holdbart.

Han opplyser at det nå er levert inn avviksmelding på dette internt i Tide og at denne er også formidlet til Skyss som er ansvarlig for rutetilbudet.

Geir Atle Mjelde, driftsleder i Tide Buss AS Bergen Nord, har mandag formiddag sendt ut varsel til sjåførene grunnet situasjonen i Tellevikveien som nesten gjør det umulig for busser å passere svingen hvor raset gikk i fjor.

Han skriver i en SMS: «Ber alle om å være ekstra observant ved kjøring på Tellevikveien linje 35 mellom Salhus og Klauvaneset. Det er smalt, og det er flere fjellknauser som stikker langt ut mot veibanen. Det er små marginer og derfor stor fare for skade. Vi vil jobbe inn mot veieier for å få til en bedring, men det vil nok ta litt tid».

Det er også full fyr i en intern Facebook-gruppe for sjåfører hvor flere er bekymret for at den trange Tellevikveien nå blir enda smalere.

«Har skrevet mail til ledelsen og gir uttrykk for forventninger om tiltak snarlig. Er for smalt og trangt for vår busstørrelse», skriver en annen.

Veieier Vestland fylkeskommune har lovet ÅT å komme tilbake med et svar angående saken. 

Det nye autovernet er både høyere og bredere. (Foto: Sandor Dahl)
Det nye autovernet er både høyere og bredere. (Foto: Sandor Dahl)

Kan gå utover sikkerheten

– Etter det arbeidet som er gjort snakket vi om at det kun er centimeter som gjør at bussen kommer seg forbi. Jeg er bekymret over hvordan det vil bli når vi går inn mot høsten og mørket kommer.  For selv nå som det er dagslys, er det krevende for oss sjåfører å komme seg forbi. Hvordan vil det bli når det er bekmørkt og du kun har noen få centimeters klaring til å komme deg igjennom svingen på? Spør han.

Sjåføren er klar på at enten må man inn med smalere busser ellers må noe gjøres for at bussene som går langs Tellevikveien i dag har bedre klareringspunkt (normal buss for linje 35 og i anbudet er en 12 meter lang Man Lion's City cng lavgulv bybuss Kl.1, journ.anm)

– Vil du si at innskrenkingen går utover sikkerheten?

– Ja. Det går også utover hverdagen til sjåførene. Det er aldri gøy å skade en buss, svarer han og legger til:

– Når sjåfører som har kjørt i over 30 og 40 år begynner å bli engstelig for å kjøre strekingen, bør det det få varselklokkene til å ringe. Vi har også stadig vekk nye sjåfører som kommer inn, og det er ikke noe gøy å starte karrieren med å eventuelt skade en buss.

Les også om Gunnar Låstads opplevelse, som kjørte forbi rasstedet to minutter før steinene falt: https://www.aasanetidende.no/nyheter/2021/03/01/jeg-har-hatt-englevakt/

 
Det er snakk om små marginer at bussen ikke tar i fjellveggen. Men sist uke traff en buss fjellveggen og det ble skader for opp i mot hundre tusen korner. (Foto: Sandor Dahl)
Det er snakk om små marginer at bussen ikke tar i fjellveggen. Men sist uke traff en buss fjellveggen og det ble skader for opp i mot hundre tusen korner. (Foto: Sandor Dahl)

Av

Sandor Dahl

sandor@aasanetidende.no

Erik Madsen

erik@aasanetidende.no

Relaterte saker