Lokalavis for Åsane og omegn!
  • TEAMET: Terje Systad, ansvarlig leder i Gigaboks, sammen med Veronika Solberg Carlson, assisterende butikksjef, Erik Wiik, sjef og Astrid Algaard.

En ekte åsabu blir sjef:

Erik Wiik startet i Mekka på Gullgruven på 1980-tallet. Nå blir åsabuen Gigaboks-sjef.

19. oktober åpner Gigaboks på Åsane Storsenter: – Min største utfordring noen gang.

ÅT har tidligere omtalt åpningen av storhandel-konseptet Gigaboks i Åsane.

– Vi åpner i oktober, sier Terje Systad, daglig leder i Gigaboks, og bekrefter at de tar sikte på å ønske kundene velkommen i midten – senest mot slutten av måneden.

Vi får bekreftet at åpningsdagen blir onsdag 19. oktober. 

Det blir landets andre Gigaboks-butikk, og Bergens første, når konseptet som minner om Storcash, lanseres på nesten 3000 kvadratmeter i Åsane, med Rema 1000 som nærmeste nabo.

Butikksjefen er på plass halvannen måned før oppstarten.

– Vi gleder oss

Han er ekte åsabu og hadde sin første dag på jobb sist uke da ÅT fikk stikke innom for å sjekke gigantlokalet hvor sportsbutikken G-Max var siste leietaker.

– Vi gleder oss enormt. Dette blir noe helt nytt som ikke finnes i Åsane. Vi skal samle verdens beste team og gi kunden en unik handleopplevelse, forsikrer åsabuen.

Wiik har alltid jobbet innenfor Retail og dagligvare – i alle fall nesten alltid, og startet som smått i det som en gang het Mekka.

– Jeg jobbet først på Mekka på Gullgruven som ung, og fant fort ut at dette var noe jeg ville drive med. Jeg startet senere som butikksjef for Obs Lagunen og ble senere regionssjef i Hansa.

– Min største utfordring

Så hoppet han i en kortere periode over i elektrobransjen, før han fikk tilbudet han ikke kunne si nei til:

– Dette blir min største utfordring noen gang. Vi kommer med noe nytt, og det blir veldig spennende å se hvordan åsabuen tar i mot oss. Vi skal jobbe knallhardt, og har virkelig tro på prosjektet, sier han.

Men det var ikke tilfeldig at Gigaboks etablerer seg først i Åsane. 

– Gullplassering

– Vi har sett etter lokaler i områder med mye handels- og næringsvirksomhet, og hele tiden ønsket oss til Åsane etter at vi bestemte oss for Bergen. Dette blir en butikk som er mye større enn den på Lørenskog, og lokasjonen tror vi er helt perfekt, sier Systad.

– Det er en gullplassering og «Prime Location», supplerer Wiik.

Wiik er født og oppvokst i Åsane og har omtrent bodd her hele sitt liv. Han bor et steinkast unna butikken, og kjenner bydelen bedre enn de fleste.

– Det er veldig betryggende og han er en mann med lang erfaring fra bransjen, sier Systad om sin nye kollega.

Det skal jobbe litt over 20 ansatte totalt i butikken fra starten og de skal tilby alt fra dagligvarer til kjøkkenutstyr, og globale matvarer.

– Det blir mye autentiske varer, orientalske varer, i tillegg til norske. Mange butikker har et for dårlig utvalg på slike varer, og her kan du få kjøpt mer av de ekte sausene og krydderne du gjerne kun får på restaurant. Du får ikke kjøpt vanlig frukt som bananer og epler. Her blir det litt mer eksotiske varianter og et litt annet sortiement enn på en vanlig dagligvarehandel. 

Om konkurransen med nabobutikken Rema 1000 og Lidl-fiaskoen på begynnelsen av 2000-tallet, sier de dette:

– Dette kan ikke sammenlignes med Lidl, men så klart er vi spente på markedet i Åsane. At vi har Rema ved siden av oss vil bare skape flere kunder og gode synergier. Det har vi sett er en fordel i vår første butikk, sier Systad.

Vareutvalg og eksponering i Gigaboks skal, ifølge kjeden skille seg ut fra dagens butikker og gi kunden nye idéer og praktiske løsninger for å få hverdagen til å gå opp. Kvalitet og merkevarer vil kjennetegne vareutvalget. Målet er at butikkene blir en destinasjon for storhandleren og storfamilien som er ute etter varer og pakningsstørrelser de ikke finner i vanlige dagligvarebutikker.

Av

Erik Madsen

erik@aasanetidende.no

Andre saker